Lidt mere og meget bedre landbrugsjournalistik i Gambia
- 1.Kursus i Gambia i gang
- 2.IFAD (International Fund for Agricultural Development)
- 3.National Farmers Platform (FP)
- 4.Action Aid
- 5.Gunjur community radio (i byen Gunjur)
- 6.Brikama FM (Community Radio i byen Brikama)
- 7.Banjulbinding
- 8.Bakau Women Gardeners
- 9.Concern Universal
- 10.FAO
- 11.Kursus i Gambia en succes
- 12.Kursus- og researchrejse til Gambia i november-december 2012
- 13.500.000 kr. til Danske Fødevare- og Landbrugsjournalisters Gambia-projekt
- 14.Nu kører det i Gambia
- 15.Første del af Gambiakursus kom i mål i fin stil
- 16.Nu snurrer mikrofonerne på gambisk journalistkursus
- 17.Højt humør og skulderklap på journalistkursus i Gambia
- 18.Engagement og læring i Gambia
- 19.Fodbold skal gøre landbrugsjournalistik sjovere
- 20.Det er en sjælden mulighed for langvarig træning
- 21.Viden giver journalister værdi
- 22.Lidt mere og meget bedre landbrugsjournalistik i Gambia
- 23.Video om Gambia-projektet
- 24.IFAJ støtter journalister i Gambia
- 25.Gambia: 22 stolte landbrugsjournalister
- 26.Nytter ulandshjælp?
- 27.Fra åbent møde om Gambia-projektet
Af Frederik Thalbitzer, Gambia, 22. november 2016
Da vi i går afviklede et seminar for ”radio managers” i forbindelse med vores projekt i Gambia, var budskabet fra lederne fra 10 radiostationer klart. De laver lidt mere landbrugsradio, end før projektet startede for et år siden, men det er meget bedre udsendelser.
Fire ud af ti sender mere landbrugsradio, end de har gjort før, mens seks ud af ti sender samme mængde. Dvs. typisk en til halvanden time om ugen på et fast tidspunkt.
Mål om fordobling
Det har været et af vores mål, at de skulle fordoble produktionen, fordi vores research sagde, at landmænd gerne vil have meget mere radio om landbrug. Dér er vi ikke endnu. Det er svært for radiostationerne at finde sendetid. Der er ingen, der betaler ”airtime” for disse programmer, og kommer der et andet program, som der betales for, ja så får det fortrin.
”Men det er også vigtigere, at det vi sender er godt,” lød det fra en af deltagerne, der understregede, at det hans journalister har lært på vores kurser, har gjort dem meget dygtigere.
”Før kom landbrugskonsulenten i studiet og fortalte, hvad han ville. Nu kommer journalisterne mere i marken og finder ud af, hvad der er vigtigt. De stiller flere spørgsmål og sætter selv agendaen,” forklarede en anden.
Da vi var på researchtur for to år siden og spurgte, hvad de ville lave, hvis de fordoblede sendetiden fra en til to timer lød svaret: ”Så vil vi bede konsulenten komme og snakke to gange om ugen.”
Ikke et ondt ord om landbrugskonsulenter. De er stadig med, når de er relevante kilder. Men variationen i programmerne er blevet større, hævder både journalister og radioledere, og langt flere kilder er på banen.
Ud over drøftelser af mængde og kvalitet holdt Sang Mendy vores countrycoordinator fra vores counterpart NAC et fremragende indlæg om fundraising. Det var noget der fængede blandt radiolederne.
10 ud af 14 inviterede radioledere var dukket op – nogle af dem ved stedfortræder. En af dem var en ung kvinde, der var rejst 300 km for at møde op. Hun medbragte sin syv måneder gamle baby Mohammed, der ammede i timerne uden at nogen tog anstød af det. Og mændene kunne skam også give et nap med – altså med at holde babyen på skift.
Seminaret var den sidste brik i forbindelse med vores besøg denne gang, som har bestået af training of trainers, traning of journalists og seminar for radio managers. Til maj rejser vi atter til Gambia, og i mellemtiden klarer vores lokale trænere aktiviteterne ved månedlige møder med journalisterne.