IFAD (International Fund for Agricultural Development)
- 1.Kursus i Gambia i gang
- 2.IFAD (International Fund for Agricultural Development)
- 3.National Farmers Platform (FP)
- 4.Action Aid
- 5.Gunjur community radio (i byen Gunjur)
- 6.Brikama FM (Community Radio i byen Brikama)
- 7.Banjulbinding
- 8.Bakau Women Gardeners
- 9.Concern Universal
- 10.FAO
- 11.Kursus i Gambia en succes
- 12.Kursus- og researchrejse til Gambia i november-december 2012
- 13.500.000 kr. til Danske Fødevare- og Landbrugsjournalisters Gambia-projekt
- 14.Nu kører det i Gambia
- 15.Første del af Gambiakursus kom i mål i fin stil
- 16.Nu snurrer mikrofonerne på gambisk journalistkursus
- 17.Højt humør og skulderklap på journalistkursus i Gambia
- 18.Engagement og læring i Gambia
- 19.Fodbold skal gøre landbrugsjournalistik sjovere
- 20.Det er en sjælden mulighed for langvarig træning
- 21.Viden giver journalister værdi
- 22.Lidt mere og meget bedre landbrugsjournalistik i Gambia
- 23.Video om Gambia-projektet
- 24.IFAJ støtter journalister i Gambia
- 25.Gambia: 22 stolte landbrugsjournalister
- 26.Nytter ulandshjælp?
- 27.Fra åbent møde om Gambia-projektet
Kontaktperson: Lamin Fatajo, Project koordinator
E-mail:laminjs689@yahoo.com
Tlf.: +220 9859880/6576038/7572964/7754442
Opgaver
IFAD er FN’s udviklingsbank. De arbejder gennem regeringen og NGO’er. De yder normalt lån eller gaver. Organisationen er blevet mere opmærksom på betydningen af kommunikation og vil i sit næste projekt ansætte en professionel journalist til kommunikation
I Gambia har organisationen tre projekter:
PEWAMP, et integreret projekt for udvikling af land til risdyrkning, bl.a. med vandingssystemer.
LHDP, et teknologiprojekt der skal forbedre husdyrhold og gartneri.
Rual Finance Project (RFP), som handler om mikrofinansiering. Man arbejder gennem lokale mikrofinansierings-banker, som yder lån på 50-100 dollar til private og 200-300 dollar til lokale community og andre grupper.
Når IFAD har et budskab, de vil ud med, indkalder de journalisterne til et pressemøde. De oplever aldrig, at journalisterne selv opsøger dem for at få noget at vide eller for at holde kontakten.
Kommunikation til bønderne sker i prioriteret rækkefølge gennem radio, print og Facebook via lokale ambassadører.
Man samarbejder med 8 radiostationer, hvor man køber sendetid til at bringe information om mikrolån og landbrugsrelaterede emner. Programmerne produceres af tre lokale mikrofinansierings-institutter som IFAD samarbejder med. Det sker ganske enkelt ved at nogen fra de tre institutter går i studiet og fortæller hvad de arbejder med. Ingen forproducerede/båndede indslag eller lignende.
IFAD gør ikke brug af traditionelle kommunikatører. De hører fortiden til, mener Lamin Fatajo.
IFAD vil gerne sende de programmer vi evt. producerer på et fremtidigt, gratis for os. Dvs. at IFAD vil betale for sendetid.
Ønsker til journalistik
Lamin mener, at det er vigtigt at journalisterne ikke kun beskriver problemerne, men også ser på resultatet. Han ønsker resultatorienteret radio, stil med: Hvis du låner 30 dollar til gødning, vil du forbedre dit udbytte med …, så du efter at have tilbagebetalt lånet har så … meget ekstra til dig selv.
Han ønsker artikler om, hvordan bedre metoder kan spare tid, og fx om hvordan man bedst muligt transportere afgrøderne. Journalistikken skal være konkret og handle om den enkelte landmands situation. Han mener også, at journalisterne skal være mere udfarende og fx spørge om hvad han har i pipeline eller hvad de planlægger af projekter. Denne stærkere kommunikation vil være til gavn for mandmændene, mener han.
2012.12.04
Finn Asnæs og Per Henrik Hansen