skip to Main Content
Danske Fødevare og Landbrugsjournalister

Bliv klogere på brugen af Facebook

Bliv Klogere På Brugen Af Facebook

Hvordan kan vi som landbrugsjournalister og -kommunikatører bedst muligt bruge Facebook professionelt til at komme ud med vores historier og budskaber samt skabe konstruktiv debat?

Det kan du få en hel masse at vide om på det fyraftens-minikursus, som din forening Danske Fødevare- og Landbrugsjournalister afholder tirsdag 28. maj kl. 16 til 18 i LMO’s lokaler i Søften ved Aarhus; nærmere bestemt Trigevej 20, Søften, 8382 Hinnerup.

Til at holde oplæg og besvare spørgsmål har vi fået fat i den yderst kompetente Julia Fennefoss Vollertsen (billedet), som er chef for sociale medier hos Landbrug & Fødevarer.

I forbindelse med arrangementet giver foreningen en sandwich og lidt at drikke.

Af hensyn til fortæringen er tilmelding nødvendig. Hvis du vil med til de to spændende timer, så send senest søndag 26. maj en mail til bestyrelsesmedlem Karsten Himmelstrup KAH@landbosyd.dk.

Baggrund (sakset fra Landbrugsavisen)

Julia Fennefoss Vollertsen underviser landmænd i at kommunikere på de sociale medier, og hun tager også imod nogle af de opkald fra landmænd, der ringer ind på Landbrug & Fødevarers døgnåbne telefonlinje.

“Bare de sidste par år er vi begyndt at få en del flere henvendelser fra landmænd, der har oplevet hårde kommentarer online. Og landmænd er altså ikke tyndhudede, men når det bliver så hårdt som trusler, så fylder det altså meget for dem”, siger Julia Fennefoss Vollertsen til Landbrugsavisen og nævner eksempler som:

“Du voldtager koen”, “din stald er en kz-lejr”, “du skulle slagtes” og “ligspisere”.

De voldsomme beskeder rammer især landmændene, fordi det også påvirker deres familier, når både mor og søn læser med i kommentarfelterne.

“Her er det vigtigt at huske, at de her kommentarer typisk kommer fra en lille gruppe af mennesker. De kalder sig måske veganere, men det er absolut ikke alle veganere, der er sådan. Det er blot en meget lille gruppe, der er så aggressive i deres tone”, siger hun.

Når de hadefulde kommentarer tikker ind, er det ofte, fordi landmanden har delt et billede fra hverdagen på gården. Men hvor landmændene er stolte af deres bedrift, ser andre landbrug som dyremishandling, fortæller Julia Fennefoss Vollertsen.

Kritikken går på dyrene

En kvalitativ spørgeskemaundersøgelse blandt 80 tyske landmænd viser også, at næsten halvdelen af de adspurgte landmænd oplever kritik på de sociale medier – og at det oftest er kritik af dyrenes forhold. Undersøgelsen er lavet af Christian Dürnberger, der er filosof og kommunikationsforsker på Universität Wien.

“Undersøgelsen er ikke repræsentativ for alle tyske landmænd, og uheldigvis kan resultaterne ikke overføres direkte til situationen i Danmark – men personligt ville jeg forvente lignende resultater der. Landmænd er konfronterede med ikke kun positiv feedback, men også stærk kritik på de sociale medier”, siger forskeren fra Wien til landbrugsavisen.dk.

Hans undersøgelse viser, at kritikken som regel går på husdyrhold generelt, at dyrene holdes i stalde og ikke behandles ordentligt, og derudover oplever en del konventionelle landmænd at blive skældt ud for ikke at producere økologisk.

Undersøgelsen viser også, at ikke alle kommentarer, landmænd får, er kritiske, men at en del også er positive eller konstruktive og leder til god debat. Landmændene i undersøgelsen svarer også, at de, trods kritik, er på de sociale medier, for at udbrede viden om landbrug og fortælle de gode historier fra gården.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top
×Close search
Search