Danske Fødevare og Landbrugsjournalister

IFAD (International Fund for Agricultural Development)

Gambia 15
Post Series: Gambia

Kontaktperson: Lamin Fatajo, Project koordinator
E-mail:laminjs689@yahoo.com
Tlf.: +220 9859880/6576038/7572964/7754442

Opgaver
IFAD er FN’s udviklingsbank. De arbejder gennem regeringen og NGO’er. De yder normalt lån eller gaver. Organisationen er blevet mere opmærksom på betydningen af kommunikation og vil i sit næste projekt ansætte en professionel journalist til kommunikation
I Gambia har organisationen tre projekter:
PEWAMP, et integreret projekt for udvikling af land til risdyrkning, bl.a. med vandingssystemer.
LHDP, et teknologiprojekt der skal forbedre husdyrhold og gartneri.
Rual Finance Project (RFP), som handler om mikrofinansiering. Man arbejder gennem lokale mikrofinansierings-banker, som yder lån på 50-100 dollar til private og 200-300 dollar til lokale community og andre grupper.

Når IFAD har et budskab, de vil ud med, indkalder de journalisterne til et pressemøde. De oplever aldrig, at journalisterne selv opsøger dem for at få noget at vide eller for at holde kontakten.
Kommunikation til bønderne sker i prioriteret rækkefølge gennem radio, print og Facebook via lokale ambassadører.
Man samarbejder med 8 radiostationer, hvor man køber sendetid til at bringe information om mikrolån og landbrugsrelaterede emner. Programmerne produceres af tre lokale mikrofinansierings-institutter som IFAD samarbejder med. Det sker ganske enkelt ved at nogen fra de tre institutter går i studiet og fortæller hvad de arbejder med. Ingen forproducerede/båndede indslag eller lignende.
IFAD gør ikke brug af traditionelle kommunikatører. De hører fortiden til, mener Lamin Fatajo.
IFAD vil gerne sende de programmer vi evt. producerer på et fremtidigt, gratis for os. Dvs. at IFAD vil betale for sendetid.

Ønsker til journalistik
Lamin mener, at det er vigtigt at journalisterne ikke kun beskriver problemerne, men også ser på resultatet. Han ønsker resultatorienteret radio, stil med: Hvis du låner 30 dollar til gødning, vil du forbedre dit udbytte med …, så du efter at have tilbagebetalt lånet har så … meget ekstra til dig selv.
Han ønsker artikler om, hvordan bedre metoder kan spare tid, og fx om hvordan man bedst muligt transportere afgrøderne. Journalistikken skal være konkret og handle om den enkelte landmands situation. Han mener også, at journalisterne skal være mere udfarende og fx spørge om hvad han har i pipeline eller hvad de planlægger af projekter. Denne stærkere kommunikation vil være til gavn for mandmændene, mener han.

2012.12.04
Finn Asnæs og Per Henrik Hansen

Anita Corpas

ADMINISTRATOR

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Search